De siste månedene har vi møtt forskjellige kunder av oss innenfor forskjellige bransjer. Aller sist var Thorn Privat Finans, i august møtte dere Innovation Support. Denne måneden er det et veldig annerledes konsept vi deler, innen franchise, nemlig Skousen.

Skousen hvitevarer er et dansk franchisekonsept som har vært i Norge i seks år, og nå skal de utvide til enda flere lokasjoner i Norge. Vår rolle i denne ekspansjonen er å finne egnede franchisetakere til de nye lokasjonene. Videoen finner du på vår YouTube-kanal hvor du kan høre Lars Edvardsen, Retail Manager Norge, fortelle om Skousen og vårt samarbeid. Foretrekker du å lese er det bare å fortsette å lese denne bloggen.

 

Hva er Skousen og hvordan startet det?

Det var en veldig varm og fin septemberdag når vi møtte opp på en av Skousens butikker på Alnabru. Der møtte vi Lars Edvardsen, Retail Manager Norge, som sto å snakket med sine glade kolleger. Man kan ikke si at det var noe annet enn veldig god stemning.

Dreamwork kundereferanse - Skousen_1.00_02_18_19.Still002

RETAIL MANAGER NORGE: Lars Edvardsen - Retail Manager i Skousen Norge. FOTO: Timo Opara

«Vi (Skousen) er en gammel faghandelkjede som er en dansk kjede, startet av en som heter Preben Skousen, som senere kom under vingene og ble kjøpt opp av Whiteaway Group, i 2011. Og er en stor franchisekjede i Danmark, vi vokser i Norge, og vi etablerer oss snart i Sverige. Våre hovedverdier er nærhet til forskjell. Vi skal bygge ærlige relasjoner til våre kunder. Vi pleier å si at det er lett å selge en var en gang, men det å få gjenkjøp er det som er det vanskelige. Så en ærlig handel, med rett vare til rett kunde, det dem har behov for, kommer man langt med. Folk ønsker å handle av en lokal kjøpmann, som tar kundens behov på alvor. Samtidig har vi et miljøaspekt. Vi skal ha bærekraftige varer. Vi skal ha et bærekraftig returordning på brukte varer, sånn at man har et langt kretsløp.»

 

Hvorfor trenger dere i Skousen nye franchisetakere?

Grunnen til oppstarten av samarbeidet mellom Skousen og Dreamwork er at de trenger nye franchisetakere, men hvorfor var behovet der? Er du interessert i å bli franchisetaker, kan du sjekke ut denne siden.

Dreamwork kundereferanse - Skousen_1.00_00_19_21.Still004

LOKALE KJØPMENN. Her står Lars og snakker med en kunde. Franchisetakerne i Skousen skal være lokale kjøpmenn. 

«Hvorfor vi trenger nye franchisetakere? Vi har holdt på i Norge nå i seks år. Nå har vi funnet vår modell, så nå er vi klare til å virkelig eskalere vår butikkmasse. Hva vi ser etter i en franchisetaker? Du må ha et brennende ønske om å jobbe med mennesker, og kunne prate med kunder og avdekke deres behov, for å finne den beste løsningen. Du må selvfølgelig ha en god arbeidskapasitet, fordi det er krevende å starte for seg selv. Også bør du være litt økonomisk robust. Hva en franchisetaker får hos oss? Dem får jo et ferdig konsept. De skal bruke tid på å selge varer og jobbe med kunder, ikke på papirarbeid og den mølja der. Det skal vi gjøre.»

 

Hvordan kom Dreamwork inn i bildet

Når bedrifter vokser er det jo naturlig at de også trenger flere medarbeidere, la oss se hva Lars forteller om dette.

YouTube

EN AV SKOUSENS BUTIKKER: Retail Manager Norge, Lars Edvardson, står utenfor Skousen- butikken på Alnabru. FOTO: Timo Opara

«Dreamwork sin rolle er jo veldig viktig for oss. De er en sparringspartner, vel så mye som en rekrutterer. Jeg føler at samarbeidet vårt har begynt ut veldig godt. Det er forholdsvis ganske ferskt ennå, men jeg føler også at Dreamwork virkelig har kjøpt konseptet vårt, og er veldig engasjerte i å finne de rette menneskene for oss. Det jeg er mest fornøyd med, med Dreamwork, er egentlig den dialogen vi har underveis. At vi kan være ærlige med hverandre, si hva vi mener og de også er ærlige tilbake til meg. De er like opptatt av at den som vi finner skal lykkes. De har samme vinklingen som vi har, og det gjør at jeg er mere trygg på vurderingene fra Dreamwork.»

 

Hvilke bedrifter passer Dreamwork til?

Til slutt måtte vi selvfølgelig spørre hvilke bedrifter Lars Edvardsen syns Dreamwork passer til.

«Hvem jeg ville anbefale Dreamwork til? Det vil jo være bedrifter i samme situasjon som vi er, som ønsker å ekspandere, som trenger litt bistand til å finne de rette kandidatene. De har jo en enorm database, allerede opparbeidet. Så hvis du er på jakt etter franchisetaker, så er det ikke noe å tenke på. Kjør på»

Vil du se videoen kan du finne hele videoen allerede nå her!

 

Lurer du på hvordan vi kan hjelpe deg?

Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.

Du kan nå oss på post@dreamwork.no eller per telefon på +47 24 02 20 32!


Kontakt ossKundereferanser

 

Enya Ose Kvalsund

Skrevet av Enya Ose Kvalsund

Digital Marketer - Dreamwork